Peter Igor Meluzín (* 13. september 1947, Bratislava) je slovenský autor akcií, performancií a videoinštalácií.
1965 – 1968 Slovenská vysoká škola technická v Bratislave 1968 – 1970 Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, odbor sociológia 1977 – 1983 Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, oddelenie grafiky u Oresta Dubaya a Vladimíra Gažoviča V rokoch 1993 – 2012 pôsobil na Škole úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru v Bratislave ako pedagóg a riaditeľ školy.
Tvorba Petra Meluzína predstavuje časť obdobia slovenského umenia pred a po roku 1989. Spolu s Radislavom Matuštíkom a Júliusom Kollerom založili akčné zoskupenie Terén, ktoré zoskupovalo akčných umelcov. Umelci v rokoch 1982 – 1985 realizovali akcie v prírode – negalerijnom prostredí. Terén prechádzal štyrmi ročnými obdobiami a zmyslom bolo spojenie s prírodou. Výstavný projekt Suterén (1989) bol vyvrcholením Terénu. Suterén zadefinoval tradíciu site – specific inštalácií v našom prostredí.
Formálna stránka jeho tvorby zahŕňa v sebe prácu s médiami ako sú fotografia, videoprojekcia, videoinštalácia. Peter Meluzín vo svojich dielach zostáva verný banalitám, využíva slovné hračky a pohráva sa s gýčom, ďalej používa aj motív zenu v zmysle meditácie. Zaoberá sa a upriamuje pozornosť na rozdielnosti medzi mužom a ženou. Cielene pracuje s motívmi ako sú pohlavie, sexualita, rodovosť.
Samostatné výstavy (výber) 1995 – Mouse killer. Považská galéria umenia, Žilina 1997 – KU-KLUX-KLON, Štátna galéria, Banská Bystrica 1998 – Bezruký Raphael. SNG – Vermesova vila, Dunajská Streda 1999 – Múr nárekov. Synagóga – centrum súčasného umenia, Galéria Jána Koniarka, Trnava 2002 – ENDANDYAND, Tatranská galéria- Elektráreň, Poprad 2013 – P. Meluzin pohľadom R. Matuštíka. Slovenský inštitút, Praha
Kolektívne výstavy (výber) 1991 – Sen o múzeu, Považská galéria umenia, Žilina 1993 – Priestor ´93, Kúpeľný ostrov, Piešťany 1992 – Zwischen Objekt und Installation. Museum am Ostwall, Dortmund 1995 – Artists of Central and Eastern Europe, Mattress Factory, Pittsburg 1997 – Limitloss. Kunsthalle, Drážďany 1996 – Epikurova záhrada, Slovenská národná galéria, Bratislava 2001 – Umenie akcie 1965 – 1989. Slovenská národná galéria, Bratislava 2006 – Autopoesis, Slovenská národná galéria, Bratislava 2008 – Slovenský obraz (anti-obraz). 20. storočie v slovenskom výtvarnom umení. Jízdárna Pražského hradu, Praha
Zdroj: sk.wikipedia.org
Diela: Čierne diery, Perníková chalúpka, U-fotbal Z novej tvorby, Televangelium, Megalit, Life after Life
Terény Suterén
Mira Sikorová-Putišová (*1974)
Vyštudovala Dejiny umenia a kultúry na Fakulte humanistiky Trnavskej univerzity v Trnave. V rokoch 2000 – 2005 pracovala v Kultúrnych zariadeniach Petržalky v Bratislave: 2000 – 2003 ako manažérka pre styk s médiami 2003 – 2005 ako kurátorka výstav spojených s prezentáciou mladej dokumentárnej filmovej tvorby v CC Centre v roku 2004 bola dočasne poverená vedením Galérie Petra Michala Bohúňa v Liptovskom Mikuláši od roku 2002 pracuje ako kurátorka v Považskej galérii umenia v Žiline od roku 2005 prednáša na Katedre teórie a dejín umenia Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach Je kurátorkou desiatok výstav zameraných na prezentáciu súčasného umenia realizovaných na Slovensku a v zahraničí, autorkou štúdií a textov v katalógoch a iných odborných publikáciách. Od roku 2006 pôsobí vo Výkonnom výbore Rady galérií Slovenska, je členkou Slovenskej sekcie AICA. Bola a je členkou viacerých galerijných rád (GJK v Trnave, GCM v Bratislave, VSG v Košiciach, Galéria mladých NG v Nitre). Prispieva do odborných periodík – predovšetkým Flash Art Czech & Slovak edition, Jazdec a ďalších. Žije v Žiline.
(c) Copyright 2011-2017 artdispečing.sk \ všetký práva vyhradené!
Developed by EXPLORE STUDIOS
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.